جدیدترین اخبار کرونا در ایران| عوارض ۳۰۰ برابری کرونا برای واکسن نزده‌ها / رشد ۵۳ درصدی نرخ ابتلا از ابتدای هفته

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| عوارض ۳۰۰ برابری کرونا برای واکسن نزده‌ها / رشد ۵۳ درصدی نرخ ابتلا از ابتدای هفته

گروه استان‌ها ـ در حالی که برای سومین روز متوالی دوباره روند نرخ ابتلای روزانه صعودی شده کارشناسان براین باورند که برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های پیک بعدی بهترین راهکار مشارکت حداکثری در طرح ملی واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها است.

به‌گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، براساس آمارهای روزانه نرخ ابتلای دیروز برای سومین روز متوالی روند صعودی خود را حفظ کرد که کارشناسان در این زمینه معتقدند ادامه چنین روندی می‌تواند در هفته‌های آینده مشکل آفرین باشد و نقش واکسن‌نزده‌ها در این اتفاق غیرقابل انکار است.

متخصصان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید می‌کنند بی‌تفاوتی به پروتکل‌های بهداشتی و عدم مشارکت در طرح ملی واکسیناسیون می‌تواند مشکلاتی در آینده مدیریت بحران کرونا ایجاد کند که البته اولین هزینه آن برای خود افراد است.

این گروه معتقدند در شرایط فعلی بهترین و کم هزینه‌ترین راهکار این است که هموطنان با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و البته مشارکت کامل در طرح ملی واکسیناسیون مسئولان را در مدیریت بحران همه‌گیری یاری رسانی کنند تا زنجیره انتقال شکسته شده و در نهایت هزینه مدیریت به حداقل خود برسد.

متخصصان همچنان تاکید می‌کنند بررسی‌ها و اطلاعات موجود از فعالیت ویروس منحوس در ایران نشان می‌دهد افرادی که هنوز واکسن کرونای خود را دریافت نکرده‌اند چیزی بین 200 تا 300 برابر بیشتر از سایرین که مراحل واکسیناسیون خود را تکمیل کرده‌اند در خطر عوارض ابتلا به بیماری قرار دارند.

به گفته این افراد اصلی‌ترین دستاورد تکمیل فرآیند واکسیناسیون برای افراد این است که درصورت ابتلا به ویروس با عوارض بسیار ضعیف روبرو خواهند شد و درصورت رعایت کامل پروتکل‌ها احتمال ابتلای افراد به بیماری کاهش چشمگیری داشته و این اتفاق در واقع زنجیره انتقال شکسته شده و نهایتاً مشکلات کمتری در کشور تجربه می‌شود.

علیرضا رئیسی، سخنگوی سابق ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه اظهار داشت: براساس آمارهایی که در اختیار داشتیم میزان عوارض شدید در افرادی که واکسن نزده‌اند، بین 200 تا 300 برابر کسانی است که دو دز واکسن را زده‌اند؛ این تفاوت خیلی زیاد و اصلاً قابل مقایسه نیست.

رئیسی معتقد است نمی‌گویم عوارض خیلی شدید و مرگ در بین افراد واکسینه شده اصلاً نداریم اما میزان آن در مقایسه با کسانی که واکسن نزده‌اند، بسیار کمتر است.

این درحالی است که براساس آمارهای رسمی که از سوی وزارت بهداشت اوایل آبان 1400 منتشر شد حدود 70 درصد جامعه هدف کشور، واکسن‌ دریافت کرده‌بودند و اگر فرض کنیم براساس فرآیندها و اقدامات انجام شده از این میزان 10 درصد کاسته شده است یعنی هنوز 60 درصد از جامعه هدف تقریباً نزدیک به 15 میلیون نفر هنوز اقدام برای دریافت واکسن اقدام نکرده‌اند و  جمعیت باقی‌مانده‌ای که به دلایل مختلف هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند، خطر جدی برای قطع زنجیره کرونا به شمار می‌روند.

در این میان کارشناسان انگلیسی احتمال سرایت‌پذیری سویه جدید دلتا را بیشتر از نوع قبلی آن می‌دانند. در این‌ باره وزیر بهداشت هم با اعلام این که هزاران نوع مختلف کووید-19 در کشورها در حال گردش است، می‌گوید: «تنها کار ما ایمن‌کردن بدن خودمان است و نکته مؤثر برای ما انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌هاست‌. آنهایی که واکسن می‌زنند عوارض نادر بسیار کمی داشته‌اند و مرگ ناشی از تزریق واکسن هم گزارش نشده است. همچنین طبق بررسی انجام‌شده تعداد قابل توجهی از مرگ‌ها به‌ دلیل تزریق‌نکردن واکسن رخ داده است.»

بررسی‌های انجام‌شده از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هم این موضوع را تأیید کرده است. قاسم اویس، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران، در این‌ باره  در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار داشت: «آمار فوتی‌های کرونا در مهر، 97 نفر بود. بررسی‌ها نشان داده که هیچ‌کدام از این افراد واکسن دریافت نکرده بودند.»

از سوی دیگر محسن عظیمی‌نژاد، رئیس دانشکده علوم‌ پزشکی نیشابور هم 70 درصد فوتی‌های کرونایی در بیمارستان این شهر را بیماران بالای 60 سالی عنوان می‌کند که واکسن نزده‌ بودند و در اهواز هم تنها در یک روز هفت نفر بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند که بر اساس اعلام فرهاد ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، هیچ‌یک از آنها واکسن نزده بودند.

این درحالی است که ابتدای آبان 1400 بهرام عین‌الهی وزیر بهداشت نیز رسماً اعلام کرد که بخش عمده‌ای از متوفیان ناشی از کرونا افرادی بوده‌اند که یا مراحل واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده بودند یا اینکه اصلا برای مشارکت در طرح  اقدام نکرده بودند.

عین‌الهی در این زمینه گفت: براساس آمارها و بررسی‌های انجام شده متاسفانه بیش از 85 درصد از بیمارانی که جان خود را از دست می‌دهند، واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند و با در نظر گرفتن اینکه ممکن است در آینده باز هم با موج تازه‌ای از بیماری روبرو بشویم عدم مشارکت در واکسیناسیون می‌تواند موجب نگرانی مدیریت بحران باشد، به این دلیل که حضور افراد واکسینه‌ نشده در کشور می‌تواند قطع زنجیره انتقال را با چالش روبرو کند.

در همین حال این متخصصان با اشاره به آمارهای روز گذشته و مقایسه روند نرخ ابتلا و بستری در مراکز درمانی از ابتدای هفته تاکید می‌کنند: افزایش 53.34 درصدی نرخ ابتلای روزانه در عین صعود 36.36 درصدی نرخ بستری بیماران نسبت به اول هفته این نکته را یادآوری می‌کند که ویروس منحوس کاملاً فعال بوده و قابلیت بحران آفرینی بالایی دارد و هرگونه عادی انگاری و بی‌توجهی به تکمیل فرآیند واکسیناسیون می‌تواند مشکلات بسیاری به کشور تحمیل کند.

اخبار مرتبط

افراد به دو دُز واکسن بسنده نکنند

ابتلای ۸۵ مازندرانی دیگر به کووید۱۹

بستری بودن ۴۱۳ بیمار کرونایی در مازندران

0 نظر

ارسال نظر

capcha